ZB2017 route en beschrijving

Hier een plaatje van de door Robbe gevaren route. We hebben 163 mijl gevaren en er  rond de 68 uur over gedaan.

Robbe route ZB2017

In grote lijnen als volgt:

  1. Start
  2. Harlingen plus 2 punten
  3. Kimstergat/Vingegat, mooie tocht met aanstormende EB58 en AM1 achter ons aan. Wij alleen op de fok en zij onder vol tuig. Wie doet zijn heklichtje uit?
  4. Tijstop in de Kromme Balg bij de KB5, helaas lagen we daar op te weinig water en konden we bij laag water niet vertrekken, uiteindelijk kwamen we 1,5 uur na laag water Nes pas los.
  5. Entree Piet Scheve plaat, hier kwamen we rond half tij aan en rond de entree zijn we een keer of 5 vastgelopen. Gelukkig hebben we Robbe alle 5 de keren los kunnen varen en uiteindelijk rond hoog water Nes de goede ingang van de Piet Scheve plaat gevonden.
  6. Vervolgens hebben we de plaat gerond (plus 5 punten) en varen we via het vaarwater van het Amelandse veer kruisend naar Nes.
  7. In Nes ongeveer 30 minuten na de AM1 aangeland en nogmaals 5 punten bij kunnen schrijven.
  8. Omdat we vanmorgen ongeveer 3 uur verspeeld hebben bij het opstarten rond de KB5 zijn we nu te laat om het Terschellingerwad wantij te kunnen passeren. We hebben een prachtige tocht van Nes tot het Terschellingerwad. In de verte zien we de AM1 voor ons uit zeilen, gaan zij ook het Terschellingerwad op, of doen ze de Blauwe Balgf?? Dan lopen wij aan de grond en gaan de zeiltjes neer, bootje opruimen en een warme hap maken. Andijvie stamppot met gehaktballen en yoghurt met aardbeienjam toe. Heerlijk.
  9. Rond 23.00 komen we weer los en zoeken we onze weg richting Oosterom en dat pakken we op in de buurt van de O36. Vanaf de O36 zoeken en vinden we de Oosterom tonnetjes naar West.
  10. Rond 01.00 doen we West (plus 1 punt) waarna snel weer naar buiten om via Schuitengat en Vliestroom de Vliesloot op te pakken.
  11. Daar lopen we de AM1 op als zij vlak onder de kust probeert vrij te blijven van de eb. Met hulp van de AM1 ronden we de start van het Vlieland parcours aan de goede kant (waarvoor hartelijk dank!!) en vervolgens zijn we tot een uur of 7 in de ochtend bezig dit parcourtje af te ronden. We gaan er tegen de eb in en komen er tegen de vloed (lekker handig!!) nauwelijks weer uit.  Er staat gewoon heel weinig wind. Wel weer 2 punten erbij.
  12. Nadat we Vlieland gedaan hebben gaan we, net als de AM1, onder de Richel richting Inschot. Op basis van ervaringen van Dave varen wij een hogere koers dan AM1 om in de buurt van de IN1a uit te komen. Dat hebben we geweten, tussen de VB10 en de IN1a kruisen we een paar scherpe mosselpercelen. Ik ben benieuwd of er nog iets van antifouling onder mijn schip zit, het lijkt wel schuurpapier (korrel 20…) waar we overheen schuiven.
  13. Nadat we het Inschot bereiken en bij de IN9 aankomen proberen we heel kort het Gasboeiengat aan te varen, maar concluderen we dat de kans niet heel groot is dat we er in dit tij overheen komen. Dus draaien we terug en besluiten we het Gasboeiengat te laten liggen. Dit jaar voorlopig geen punten in het Robbengat. Dus plannen gewijzigd, we gaan richting Zachte Bed.
  14. Dat neemt veel tijd, er staat nauwelijks wind en eigenlijk drijven we op de eb richting de start van het Zachte Bed parcours. Daar in de buurt hangen we Robbe achter het anker. We hebben nog 3 uur voordat we aan het parcours kunnen beginnen, mooi moment om grootzeil te wisselen en warm te eten.
    Gezien de weersvoorspellingen voor zondag (zo 6bft) moet het andere grootzeil erop. Dat zeil heeft 2 reven en is beter geschikt voor de voorspelde 6bft. Goed dat ik het meegenomen heb. In een uurtje is dat allemaal voor elkaar en gaan we lekker eten. Bruine bonen schotel, heerlijk door Frank klaargemaakt.
  15. Rond 19.00 gaan we met wat moeite anker op en beginnen aan het Zachte Bed parcours. We zijn net niet te vroeg, en schuren in het eerst stukje van de Binnen Breesem nog wel over de grond. Gelukkig kunnen we heel snel overstag en zo kruipen we richting de BR-Gas1. Vandaar halve wind richting Scheurrak waar we bij de SO12 uitkomen. Dan nog een paar slagen naar het oosten om de SO15 te ronden en dan voor de wind tegen opkomend tij richting T26-BR1 om daarmee heet Zachte Bed parcours af te ronden (weer 2 punten erbij).
  16. Nu gaan we weer terug naar het zuid oosten richting Breezanddijk. De story van deze dagen is dat we veel tegenstrooms hebben moeten varen. Ook deze track gaat weer tegen de stroom in. Aangezien het pikkedonker is en wij blinde tonnen willen vermijden kruisen we binnen de lijn van  verlichtte tonnen de Texelstroom op. Dat betekent korte slagen met wind (+5 bft)  tegen stroom in. Dat kost dan ook redelijk veel tijd.
  17. Rond 01.00 varen we de Doove Balg DV7 kardinaal vrij en koersen we in één streep richting Breezanddijk. Daar arriveren we onder een aanwakkerende wind rond 02.00. De entree van de vluchthaven is moeilijk te zien, maar met Dave voorop en een goede schijnwerper kunnen we de opening wel vinden. Spannend moment. Op de fok varen we naar binnen en met slippend boeg- en hekanker drijft Robbe met een zucht tegen de steiger. Niels hangt het vlaggetje en weer 1 punt erbij. Snel maken we schoon schip, maken een plan voor de zondag en concluderen dat we drie uurtjes kunnen slapen. Binnen 5 minuten liggen we in een diepe slaap.
  18. Om 04.30 een flinke klap…. Ik spring uit bed en zie dat Nico met de Silveren Maen tegen ons aan ligt om ook 1 puntje te komen halen. Met Nico aan het roer gaat dat allemaal redelijk beheerst. Elk nadeel heeft zijn voordeel want nu kan ik goed zien hoe Nico de haven weer vrij vaart zodat wij onze plannen daarop kunnen aanpassen.
    De Silveren Maen vaart er bij de wind uit. Gaan wij ook doen. We maken Robbe helemaal klaar en gaan rond 05.30 los. Makkelijk varen we de vluchthaven vrij en stuiven we met bakstag wind richting de Vlieter.
    Frank maakt ontbijt, boterhammen met een vette omelet erop, heerlijk. Niels stuurt en Frans en Dave liggen een beetje te soezen.
    In de buurt van de Vlieter begint Robbe moeilijk te lopen, en erger, ze loopt aan de grond. Hoe kan dat nou, we kunnen hier toch altijd met laag water langs? Oh jee, vergeten, 2 dagen vette zuidoosten wind betekent veel afwaai. Sterker, later op de dag meldt Den Helder 30 cm verlaging! Dat betekent dat we Den Oever op deze koers niet kunnen bereiken.
    Gelukkig hebben zien we kans het Vlieter vaarwater richting de Doove Balg te pakken en met een beetje mazzel plus een vette zuidoost 6 loopt Robbe schuivend over de plaat alsnog vrij naar de D1. Mooi, in ieder geval vrij water tot de finish vanmiddag.
  19. Vervolgens gaan we met bakstag wind 6 bft richting Oude Schild en Den Helder. Het plan is eerst één punt op de Napoleonsdam te halen en dan via het Amsteldiep de laatste punt te verdienen en naar den Oever te varen.
    Op de Texelstroom gaat het behoorlijk te keer. We varen voor de wind en moeten heel erg goed opletten geen klapgijp te maken. Dus gooien we de piek eruit en trekken een kat. Zal geen fraai gezicht zijn, maar het werkt wel. Met een aardappelzak in het grootzeil trekken we eerst het eerste rif, maar later moet het tweede rif er ook en en wisselen we de fok.
    Mooi te zien dat je met een ervaren bemanning dit soort zeilaanpassingen onder 6bft kunt doen om daarmee Robbe bij deze wind goed onder controle te hebben.
    Terwijl wij voor Oude Schild langslopen stroomt de jachthaven leeg met allerlei bootjes die op de motor en met de stootwilletjes nog buiten boord richting Den Oever rommelen. Wij leggen Robbe hoger aan de wind en onder te controleren helling varen we de ton Gat van de Stier aan.
    Ondanks dat het allemaal te doen is gaat het hier toch behoorlijk te keer, er staat een flinke deining, en het wordt niet rustiger. Ik besluit de Napoleonsdam te laten schieten, ik ben er nog nooit geweest en heb geen idee hoe onrustig de aanloop aan de lage wal is. Dus draaien we het Malzwin op richting Den Oever. Nu komt het erop aan, met 2 knopen afgaand water, tegen een zuidoost 6bft kruisend naar Den Oever.
  20. In de buurt van de entree naar het Amsteldiep blijkt dit te bezeilen. Kom, dat puntje gaan we nog even halen. Zo gezegd zo gedaan. Om 13.07 liggen we zuid van de AMD9 achter ons anker en gebruiken we de rust achter de Breehorn om wat te eten en te drinken. Voorbereiding voor de laatste push naar huis.
  21. Om 13.47 gaan we anker op en loodst Frans ons via de Wierbalg terug naar Den Oever. Voor dat stukje hebben we ongeveer 50 slagen nodig waarbij we bijna nog vastlopen vlak voor het Den Oever havenhoofd. Dit hebben we nu zo vaak meegemaakt dat we Robbe in één vloeiende beweging direct af laten vallen, ruimte geven op de grootschoot, bootje rechtop en langzaam komt ze weer los. Nog een paar slagen extra en zo passeren we de finish om 15.04.

We komen als vierde schip over de lijn en dat blijkt ook onze einduitslag te zijn.

Ten slotte, het was weer een enerverende ervaring. Samen met Dave, Frans, Wouter, Frank en Niels hebben we het er goed afgebracht. Wij komen met 19 punten thuis en behalen daarmee de 4de plek. 3 Van de negen schepen komen niet op tijd binnen, 1 schip wordt door de journaal commissie gediskwalificeerd vanwege motorgebruik en 1 schip krijg straftijd en punten vanwege motorgebruik.

Het belangrijke is dat we onze punten halen binnen de wedstrijdbepalingen, dat betekent geen motor hoeven gebruiken en goed navigeren, en dat hebben we weer kunnen doen.

Ik wil Bertien, Marijn, Stefan, Maarten en Wouter weer heel hartelijk bedanken voor hun inzet waarmee ze dit prachtige evenement ook dit jaar weer op de rit hebben gekregen. Chapeau!

 

 

2 gedachten over “ZB2017 route en beschrijving”

  1. Top-verhaal, PJ, ik heb het allemaal zien gebeuren en ook de verwensingen gehoord over platen op de verkeerde plek, stroom uit de foute hoek, en de wind die vooral in de zeilen van de tegenstanders blies.
    Heerlijk!

    Albert

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *